Tiedote 20.9.2022
Fiat Professional vahvistaa asemaansa hyötyajoneuvomarkkinoilla esittelemällä täysin uuden Scudo-mallin Suomessa syyskuussa. Kyseessä on Fiatin kompakti pakettiauto, joka on nyt saatavana niin sähköisenä kuin dieselinäkin. Scudo korvaa Fiat Professional -mallistossa Talenton.
Täysin uusi Scudo on tärkeä peluri Fiat Professional -mallistossa, joka jatkaa uudistumistaan. Ikonisesta Ducato-mallista esiteltiin äskettäin täysin uusi malli. Samalla Ducatosta lanseerattiin E-Ducato-täyssähköpakettiauto. Uusi Sduco asettuu Fiat Professional -mallistossa Ducaton alapuolelle ja on ominaisuuksiltaan yksi Suomen myydyimmän pakettiautokokoluokan parhaimmista. Scudo perustuu Stellantiksen mid-van-pakettiauto-alustalle, joten auto pystyy vastaamaan ammattilaisten vaatimuksiin ilman kompromisseja. Sen toimintamatka sähköllä on jopa 330 kilometriä (WLTP) suuremmalla 77 kWh akustolla. Tehoa sähköversio tarjoaa 136 hv.
”Fiat Professional -mallisto uudistuu ennennäkemättömällä vauhdilla vastaten markkinoiden vaatimuksiin myös moderneilla, sähköisillä vaihtoehdoilla. Uusien Ducato- ja Scudo-mallien lisäksi saamme vuoden viimeisellä neljänneksellä Suomeen täysin uuden Doblo-mallin, joka on saatavana niin ikään sähköisenä. Ensimmäiset Scudo-mallit ovat jo jälleenmyyjillämme ja autojen saatavuustilanne on hyvä”, sanoo Fiat Professional -hyötyajoneuvojen tuotepäällikkö Janne Tuominen Astara Auto Finlandin maahantuonnista.
Scudo on yksi vuoden tärkeimmistä uutuuksista kompaktien hyötyajoneuvojen segmentissä.
”Scudo on täynnä vahvuuksia, jotka tekevät siitä luokkansa uuden edelläkävijän. Auto on täydellinen kumppani ammattilaisille. Se tarjoaa älykästä tilaa, henkilöautomaista ajettavuutta, kaupunkiin soveltuvaa käytettävyyttä sekä ensiluokkaista mukavuutta ja turvallisuutta – kaikki tämä kompakteissa mitoissa”, Tuominen sanoo.
Uusi Scudo on saatavana Suomessa kahtena eri kokoversiona (5 m3 ja 6,1 m3). Kummankin version tilavuutta on mahdollista kasvattaa 0,5 m3 kätevällä Moduwork-ominaisuudella. Auton tilavuus on jopa 6,6 m3 ja kantavuus jopa 1400 kiloa. Diesel-version vetopaino on 2500 kg ja sähköversion 1000 kg. Sähköversion käytettävyyttä lisää ammattikäytössä sen latausominaisuudet. Auton akusto voidaan ladata pikalatauksella 80 prosentin varaustasoon 45 minuutissa (100 kW).
Scudo on suunniteltu ammattilaisille, jotka käyttävät autoa vähintään kahdeksan tuntia päivässä. Tämän onkin huomioitu ergonomisessa ohjaamossa. Suunnittelun keskiössä on ollut mukavuus. Uuden Scudon tavoitteena on tarjota stressitön työ- ja ajokokemus. Tässä auttavat henkilöautomainen ajoasento, huipputason ääniseritys sekä tärinöiden minimoiminen. Mukavuuden rinnalla Scudo tarjoaa turvallisuutta. Autoon on saatavilla yhteensä 14 turvallisuuteen liittyvää varustetta, joita ovat muun muassa: liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti sekä kuolleenkulman varoitus. Lisäksi kuljettajalla on käytössään Head-up Display -näyttö, joka tarjoaa kaiken tärkeimmän informaation ilman että kuljettajan täytyy irrottaa katsetta tiestä.
Kaikissa Scudoissa on ainutlaatuinen Moduwork-järjestelmä, joka mahdollistaa jopa 4 metriä pitkien esineiden kuljettamisen ja lisää käytettävissä olevaa tavaratilaa 0,5 m3. Tällöin Scudon tavaratila on jopa 6,6 m3.
Täysin uusi Scudo on Suomessa saatavana sähköversiona 75 kWh akulla varustettuna. Diesel-versiona auto tulee tarjolle 2,0-litraisena (145 hv tai 180 hv), joista 145 hv 6-vaihteisena manuaalina ja 8-vaihteisena automaattina. Tehokkaampi diesel on aina automaattivaihteinen.
Uusi Scudo valmistetaan Stellantiksen tehtaalla Pohjois-Ranskassa. Scudo-malliston hinnat alkavat 38 990 eurosta.